Ahad, 2 September 2012

Kuih Kasidah a.k.a Kuih Asidoh


Kuih Asidoh panggilan org2 negeri terengganu kalau beloh luar nun dipanggil kuih kasidah, request from Kak Ura JB nok sangat resipi nyer tapi pah arini aku dok masukkan resipi tuh bukan naper pah sari2 nok mintok resipi tu ngam Pok Ayub tapi dok ingat2, siang kak Ura Insyaallah kalu gi kedai Pok Ayub malam nie buleh ar aku mintok resipi tuh. Aku tersangat lah biasa menolong Cik*(panggilan untuk nenek aku) dan Mee*(arwah ibu) buat kuih asidoh nie sebab diaorg nie mmg berniaga kuih nie turun temurun tapi aku dok pandai nok bagitau sukatan yg tepat namun bahan2 nya aku tau ar hehehehe. Nanti aku upload kan sekali gambor kuali tembaga yg diaorg gunakan untuk membuat kuih asidoh nie k.


Nie merupakan salah satu kuih tradisi org Terengganu kite, mungkin org2 muda skarang nie dok berapa suka dengan kuih2 tradisi nie kenal pong dok maner tapi tradisi keluarga kami masih lagi mengamalkan membuat kuih2 ini terutamanya jika ada kenduri2 seperti majlis pertunangan, merisik dan sebagainya. Opp nanti aku uploadkan gambar kasidah ni masa aku bertunang dulu k. Jumpa lagi  dapat jer resipi tu dari Pok ayub  Insyaallah aku akan masukkan secepat yang mungkin bye….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan